Tips en venn    aaAA |  SIDEKART

Tips en venn

Du kan tipse andre om artikkelen ved å sende en e-post.
Felt som er markert med stjerne (*) må fylles ut. Klikk "Send tips" når du er ferdig.

For å sende til flere mottakere: separer adressene med komma.

Mottaker: *
Avsender: *
Kommentar:
 
Sikkerhetssjekk: *
(Skriv inn summen)
 
Dobbelt så mye til vei som til jernbane?
I flg. regjeringens pressemeldinger om NTP er det til vei totalt avsatt 659 mrd og til jernbane totalt 319 mrd. Dvs. at vei får over dobbelt så mye som jernbane.
Prosjektbilde 1  
Tredje rullebane på Gardermoen inn bakdøra?
Spørsmålet om tredje rullebane på Gardermoen er omgått i regjeringens forslag til NTP. For å bli gjennomført utenom behandling i NTP?   MER >

Prosjektbilde 1  
NTP: Unngå feilinvesteringer, planlegg for høyhastighetsnett.
En konkurransedyktig høyhastighets jernbane har et stort potensiale for person- og godstrafikk på lange og regionale strekninger. Men jernbanen i Norge har alt for lenge vært preget av en bit-for-bit-planlegging, som har ført til mange sterkt begrensende flaskehalser. Risikoen for mange kommende flaskehalser og feilinvesteringer er dessverre også stor. Det kan undergrave markedspotensialet, samfunnseffektene, lønnsomheten og avkastningen for investeringene i jernbanen.

To setninger i kapittel 3.4.3. i regjeringens forslag til NTP kan derfor bli svært viktig. Her bes det om et «strategidokument for den videre utviklingen av jernbanen i Norge hvor alle nye jernbanestrekninger planlegges slik at de vil kunne inngå i et høyhastighetsnett mot Bergen, Trondheim, Gøteborg og videre ut i Europa. For å unngå feilinvesteringer i det vi bygger må alle strekningsvise utredninger gjøres nå.»
  MER >

Prosjektbilde 1  
Kronikk i Klassekampen: Lyntog – et nødvendig klimatiltak
Moderne og konkurransedyktige høyhastighetsbaner i flerbrukskonsept vil elektrifisere store deler av dagen fly-, bil- og godstrafikk. Utredning viser at høyhastighetsbaner Oslo – Trondheim, Ålesund og Oslo – Bergen, Haugesund, Stavanger alene ville redusere klimagassutslippene med nesten 1,5 mill. tonn CO2 per år. Et nasjonalt nett, og videre til Sverige, vil trolig gi minst den doble effekten.

I tillegg vil lyntog kutte avstandsulemper, styrke bosetting, binde Norge tettere sammen, styrke konkurranseevnen og nærings- og samfunnsutvikling. Det er på tide å komme i gang, skriver Thor W. Bjørlo, kommunikasjonssjef i Norsk Bane, i kronikken i Klassekampen 16.03.2017
  MER >

Prosjektbilde 1  
Stavanger, 21.02.17, kl. 19: Høyhastighetsbane over Haukeli
Åpent møte
21.02. kl. 19 - 21
Liberal Café på Tou Scene, Kvitsøygt. 25, Stavanger
Arrangementet er gratis og åpent for alle.   MER >

Prosjektbilde 1  
Mye godt om lyntog i mange partiers programforslag
03.02.17
Vi har laget en oversikt over partienes programforslag ang. høyhastighetsbaner/lyntog. Fem partier (KrF, V, SV, MDG g Rødt) har med viktige formuleringer om hh-baner. Tre partier (H, Frp og Sp) har ikke med hh-baner. Ap legger frem sitt programforslag 7. – 8. februar, og vi venter nå spent på det!   MER >

Prosjektbilde 1  
Kronikk i TU: Lyntog er smart for både Kina og Norge
25.01.17
Teknisk Ukeblad har i utgåva si den 24.01.17 publisert ein kronikk av Thor W. Bjørlo, kommunikasjonssjef i Norsk Bane AS. Der gjer han mellom anna greie for ein del særtrekk i norsk samferdsle som vil gjere investeringar i eit nasjonalt høgfarts-banenett spesielt interessante.   MER >

 
Nå åpner Kina en av verdens lengste lyntog-ruter
Er bare begynnelsen.
Det er knappest mulig å forstå omfanget av infrastruktur-utbyggingen i Kina de siste årene. Veier, jernbane, undergrunnsbaner og bygninger er kommet på plass i rekordtempo, skriver DN 02.01.2016
  MER >

Prosjektbilde 1  
Viktig åpent møte om lyntog, Ålesund 12.10. Se program.
Lyntogforum Møre og Romsdal inviterer til åpent møte 12. oktober kl. 15 – 18 i bystyresalen, Ålesund rådhus, med mange spennende foredragsholdere. Seminaret er gratis, men av hensyn til servering ønsker arrangørene en oversikt over antall deltakere og oppfordrer derfor til påmelding via linken i programmet. Velkommen til et interessant møte om et viktig tema!   MER >

Prosjektbilde 1  
Viktig åpent møte om lyntog, Bergen 13.10. Se program.
Lyntogforum Vestlandsbanen over Haukeli inviterer til åpent møte med mange spennende foredragsholdere i Litteraturhuset i Bergen 13. oktober kl. 18 - 21. Seminaret er gratis. Velkommen til et interessant møte om et viktig tema!   MER >

Prosjektbilde 1  
Kronikk: Stavanger og Rogaland må på banen, lyntogbanen
Framtiden går på skinner, det vet vi i Venstre, skriver Erik Hammer, politisk nestleder Stavanger Venstre og varamedlem bystyret i en engasjert og informativ kronikk i Rogalands avis 22.02.2016.   MER >

Prosjektbilde 1  
Broen til framtiden. Miljøkonferanse 19.02. om bl.a. lyntog
8.1.16
Broen til framtiden er en årlig konferanse som samler folk på tvers av organisasjoner for å bygge den folkelige mobiliseringen som må til for å omstille Norge til et fornybart land. Under sesjonen ”Transportsektoren – hvordan skal vi reise klimavennlig?” blir sykkel, elektriske ferger og høyhastighetsbaner hovedtemaene, sistnevnte ved innlegg av daglig leder i Norsk Bane AS, Jørg Westermann.   MER >

Prosjektbilde 1  
Planer for togtunnel Tallin – Helsinki følges opp
06.01.2016
Finland og Estland har blitt enige om å undersøke mulighetene for å bygge en togtunnel under Finskebukten mellom Helsingfors og Tallinn.   MER >

Prosjektbilde 1  
VG: Norge på Europatoppen i innenriks flytrafikk
17.12.2015
VG melder i dag det som Norsk Bane har påpekt i årevis: Norge ligger på Europatoppen i innenriks flytrafikk. 3 av Europas 11 mest trafikkerte innenriks flyruter er norske. Trondheim/Værnes-Gardermoen hadde fjerde mest passasjerer i Europa i fjor. Nordmenn flyr 10 ganger mer enn den jevne europeer. 5,1 millioner nordmenn flyr nå like mye som 50 millioner EU-borgere.   MER >

 
Vestlandsbanen: Åpent møte i Haugesund 10. november
03.11.2015
Lyntogforum Vestlandsbanen over Haukeli inviterer til åpent møte:
Vestlandsbanen – smart samferdsel for regional og nasjonal utvikling

Flere sentrale og spennende innlegg og innledere.

Tid: 10. november 2015, 15:30 – 17:45
Sted: Haugesund rådhus, kommunestyresalen
Arrangør: Lyntogforum Vestlandsbanen, avdeling Rogaland.

Seminaret er gratis.   MER >

Prosjektbilde 1  
Norsk Bane AS med forprosjekt om bybane i Ålesund
29.10.2015
På Moakonferansen 2015 i Ålesund i dag, fekk Norsk Bane AS høve til å presentere ei rykande fersk utgreiing om bybane i Ålesund. Forprosjektet er gjennomført på oppdrag frå Daaekvartalet Kompetanse AS, som òg er arrangør for Moakonferansen.   MER >

Prosjektbilde 1  
Skei Grande og Venstre følger opp om høyhastighetstog
18.10.2015
Like før sommeren vedtok landstyret i Venstre en viktig uttalelse om ”Bygg høyhastighetsbaner i Norge”. Dette følges nå opp i partileder Trine Skei Grandes tale til partiets landskonferanse 17. - 18. oktober 2015.   MER >

Prosjektbilde 1  
Tekna om statsbudsjettet: For puslete, sats bl.a. på lyntog!
12.10.2015
Statsbudsjettet leverer mange gode tiltak på kort sikt, men de store linjene og en overordnet master-plan mangler, sier Lise Lyngsnes Randeberg til E24, og vil bl.a. ha satsing på lyntog. Hun er president i fagforbundet Teknisk-naturvitenskapelig forening (Tekna), og øverste leder i foreningen for 70.000 ingeniører.
  MER >

 
Statsbudsjettet. Ang. økte klimautslipp, red. jernbane m.m.
09.10.2015
Etter fremleggingen av statsbudsjettet har regjeringen fått kritikk på særlig to områder innen miljø og transport: 1) økte, og ikke reduserte klimautslipp og 2) reduserte jernbaneinvesteringer. For begge områder kan våre planer for hh-baner i flerbrukskonsept bli viktige, positive bidrag.   MER >

Prosjektbilde 1  
Umulig å nå mål for gods på bane med utg.p. i dagens baner
07.10.2015
Norsk Bane har lenge sagt at utgangspunktet for dagens godsstrategi på bane er feil, og at det har vært å kaste blår i øynene på politikere, miljøbevegelse, næringsliv og folk flest å påstå at det er mulig å doble eller tredoble denne ved bygging av flere krysningsspor og flikking på dagens bane. Dette blir nå også slått fast i en ny NTP-rapport. Det er på tide å rette fokus mot det som virker: høyhastighetsbaner i flerbrukskonsept.
  MER >

Prosjektbilde 1  
Bygg høyhastighetstog som tiltak mot krisa
05.10.2015
Regjeringa bør satse på høyhastighetstog som et tiltak mot krisa i den maritime næringa, foreslår forsker Trond Andresen ved NTNU   MER >

 
Lyntog utkonkurrerer fly i Spania.
25.09.2015
De spanske lyntogene suser fra by til by i 300 km/t – og har langt på vei utkonkurrert flyet.

Togene går fort – og de går ofte.

Når vi diskutere fremtidens jernbane i Norge, kan det være grunn til å minne om dette oppslaget i VG om lyntog Spania, 26.11.2014. Her er noen utdrag, og nederst finner du linken til hele artikkelen.
  MER >

 
Klar tale fra Venstre: Bygg høyhastighetsbaner i Norge!
18.06.2015
Høyhastighetsbaner er smart samferdsel, sier Venstres landsstyre, og vedtok enstemmig uttalelsen "Bygg høyhastighetsbaner i Norge" i landsstyremøtet 14.06.2015:
  MER >

Prosjektbilde 1  
Engasjerende møter for Lyntogforum i M&R og Telemark
09.06.2015
Lyntogforum Møre og Romsdal sitt møte i Ålesund 3. juni og Lyntogforum Vestlandsbanen over Haukeli/avdeling Telemark sitt møte i Bø samlet begge rundt 40 interesserte og engasjerte tilhørere.

I Bø var Ola Elvestuen (bildet over), leder i Stortingets miljø- og energikomite og første nestleder i Venstre, en av hovedinnlederne, med foredraget ”Bygg landet. Bygg høyhastighetstog.” I Ålesund deltok bl.a. Ola Grytten professor i økonomi v/Norges Handelshøyskole med innlegget ”Bygge pensjonsfond– eller bygge infrastruktur?”
  MER >

 
Åpent møte 8. juni, Lyntogforum Vestlandsbanen/Telemark
22.05.2015
Lyntogforum Vestlandsbanen over Haukeli/Telemark inviterer til ope møte:
Vestlandsbanen – smart samferdsel for samfunns- og næringsliv.
  MER >

 
Åpent møte 3. juni, Lyntogforum M&R
21.05.2015
Lyntogforum M&R inviterer til åpent møte:
”Dovresambandet – smart samferdsel for regional og nasjonal utvikling”.
  MER >

Prosjektbilde 1  
Klimaskifte med høyhastighetsbaner
12.02.2015
Høyhastighetsbaner i et flerbrukonsept for person- og godstrafikk vil være et av de mest effektive bidrag til reduksjon av norske klimautslipp – samtidig som det vil gi mange andre positive samfunnseffekter.   MER >

 
Vellykket oppstart av Lyntogforum Vestlandsbanen i 2014!
19.12.2014
Etter en innledende interimsfase, ble Lyntogforum Vestlandsbanen over Haukeli startet opp med fylkesvise avdelinger av kommuner i Telemark, Hordaland og Rogaland hhv 28.05., 12,06 og 13.06. 2014. I løpet av et halvt år har Lyntogforum nå vokst til 76 medlemmer, fordelt på 21 kommuner og 55 bedrifter/organisasjoner.

”Det er mange som vil være med og støtte arbeidet for Vestlandsbanen, og vi ser på dette som bare starten av en prosess for realisering av banen innen 15 – 20 år eller tidligere”, sier Arne-Christian Mohn, leder av Rogalandsavdelingen og formannskapsmedlem i Haugesund.
  MER >

Prosjektbilde 1  
Shinkansen feirer 50 år
25.09.2014
De japanske lyntogene, kalt Shinkansen, feirer 50 år. Vi klipper litt fra en omtale fra SVT 24.09.2014:   MER >

Prosjektbilde 1  
Har kjempetro på lyntog
23.09.2014
Ralisering av høyfartsbane vil være det største bidraget til utvikling og vekst i Telemark etter at vannkraften ble utbygd, sier fylkestingspolitiker Beate Marie Dahl Eide (Sp) i intervju med avisa Varden 20.09.

Hovedutvalget for samferdsel har nå vedtatt at Telemark fylkeskommune skal engasjere seg i Lyntogforum Telemark.   MER >

Prosjektbilde 1  
Telemarkslinken - ny trasérapport frå Norsk Bane AS
04.09.14 (oppdatert 14.12.14)
Norsk Bane AS har i dag gleda å kunne leggje fram ein ny trasérapport. Rapporten omhandlar eit moderne banesamband mellom den planlagte Vestlandsbanen og Grenland, med tilknytting til Vestfoldbanen og vidareføring til Sørlandet i ny, kystnær trasé, førebels fram til Risør.   MER >

Prosjektbilde 1  
Bra for Sverige, men høgfartsbaner er meir lønsame i Noreg
03.07.14
– Med Reinfeldt-regjeringa sitt ja til høgfartsbaner er det no brei politisk semje i Sverige om å gje landet ein moderne infrastruktur. Det bør òg vere ein inspirasjon for Noreg, seier dagleg leiar i Norsk Bane AS, Jørg Westermann, i ein kommentar.   MER >

Prosjektbilde 1  
Planarbeidet for ny bane Oslo – Stockholm er godt i gang
26.03.14
Etter tilskot frå Osloregionen, Grensekomiteen Värmland-Østfold og kommunar i Noreg og Sverige byrja Norsk Bane AS i desember i fjor med fase 2a av utgreiinga om høgfartsbanen Oslo – Stockholm.   MER >

Prosjektbilde 1  
Brosjyre for Lyntogforum Møre og Romsdal
22.10.2013
Vi er svært glade for å kunne presentere en flott brosjyre som er utarbeidet i regi av Lyntogforum Møre og Romsdal. Design og utforming er gjort sammen med Havnevik AS.

Brosjyren gir en kjapp og god innføring om lyntog i Norge generelt og Dovresambandet spesielt, på en både lettlest og informativ måte.   MER >

Prosjektbilde 1  
Feil om DBI-utredning. Hva er bakgrunnen?
02.10.2013
I et oppslag i Jernbaneverkets internblad, Jernbanemagasinet 02.10.2013, gjengitt i en rekke andre medier, fremkommer underlige påstander. Det hevdes at Norsk Bane har "feiltolket" Deutsche Bahns konklusjoner, og at ”de feilaktig er brukt som et sannhetsvitne for Norsk Bane”. Dette er påstander som faller på sin egen urimelighet. Enhver kan sjekke det ved å gå gjennom utredningen og en mengde presentasjoner og tilhørende mediaoppslag fra Deutsche Bahn (DBI) selv, som vist nedenfor. Det interessante og avgjørende spørsmålet er da hva som kan være bakgrunnen for et slikt oppslag.   MER >

 
Aftenpostens lesere ber ny regjering bygge lyntog!
01.10.2013
I forbindelse med regjeringsforhandlingene inviterte Aftenposten sine lesere til å stemme over hva de mener den nye regjeringen bør satse på innenfor vei og jernbane. Det ble en klar melding fra leserne om at den nye regjeringen bør satse på lyntog og godstrafikk på bane. Lyntog i flerbruskkonsept kom slik både på andre, tredje og fjerdeplass.   MER >

 
Aftenposten: Store interne problemer i Jernbaneverket
23.09.2013
De ansatte i Jernbaneverkets avdeling Signaltjenester melder om stor uforutsigbarhet, manglende planlegging, dårlig kommunikasjon og svak ledelse. Det fører til at viktig arbeid på jernbanen ikke blir gjennomført. Resultatet blir mer buss for tog og forsinkelser for passasjerene, skriver Aftenposten 22.09.
  MER >

 
Bli med i LYNTOGETS VENNER / støtt arbeidet for lyntog!
30.08.2013
Det er mange som har spurt hvordan de kan få markert sin støtte til høyhastighetsbaner i flerbrukskonsept og bidra til det videre arbeidet for realisering av dette viktige prosjektet for Norge.   MER >

 
Med lisens til å lyve?
19.07.2013
Man vil gjerne ønske og tro at en offentlig etat som Jernbaneverket (Jbv) leverer en lyntogutredning og gir uttalelser som er noenlunde etterrettelige. Dessverre er det ikke slik.
I debatten etter Sven Egil Omdals meget treffende Fripenn-innlegg «Overkjørt av et langsomt tog» har kommunikasjonssjef Thor Erik Skarpen i Jernbaneverket nå hatt to innlegg. Begge er ren desinformasjon. Jernbaneverket foretrekker tydeligvis å bruke makta i stedet for fakta, skriver Thor W Bjørlo i Norsk Bane i en kronikk i Stavanger Aftenblad i dag.   MER >

 
Viktig debatt om Jernbaneverkets lyntogutredning
09.07.2013
Sven Egil Omdal hadde 08.06. en meget skarp kommentar med tittel ”Overkjørt av et langsomt tog” ang. Jernbaneverkets lyntogutredning. Jernbaneverket har søkt å svare på kritikken, men har igjen fått klare tilsvar fra Jostein Soland, på vegne av flere næringsforeninger, Jørg Westermann i Norsk Bane og Jon Hamre i Høyhastighetsringen.   MER >

Prosjektbilde 1  
72 % blant VGs lesere vil ha lyntog
09.07.2013
En spørreundersøkelse om lyntog blant VGs lesere 04.06.2013 viser at 72 % av leserne vil ha lyntog. Og hvis lyntog er lønnsomt (som resultatene fra Deutsche Bahns utredning viser), er det hele 91 % som støtter lyntog.

Dette er i samsvar også med tidligere undersøkelser, og gir klare signal til politikerne om at folket vil ha, og for lengst er modent for lyntog. Og bare venter på like modne og moderne politikere som kan stå for gjennomføringen.

Med Norsk Banes utredning med Deutsche Bahn foreligger klare planer for høyhastighetsbaner i flerbrukskonsept, som også viser meget høy lønnsomhet. Hele investeringen kan nedbetales gjennom billett- og fraktinntekter i løpet av 30 år.
  MER >

Prosjektbilde 1  
Trasérapport om Vestlandsbanen over Haukeli
14.06.2013
På denne sida publiserer vi traserapporten om Vestlandsbanen over Haukeli, utarbeidd av Deutsche Bahn International (DBI).   MER >

Prosjektbilde 1  
Faglige innvendinger mot Jernbaneverkets utredninger
09.06.13
Sammenstillingen i vedlagte notat viser noen av våre viktigste faglige innvendinger mot Jernbaneverkets høyhastighetsutredning.   MER >

 
Miniseminar om lyntog. Bø, 17. juni.
09.06.2013
Spennende seminar om lyntog, med bl.a. økonomiprofessor Øystein Noreng som innleder.   MER >

Prosjektbilde 1  
Sven Egil Omdal: Overkjørt av et langsomt tog
08.06.2013
”Det gikk et tog nylig, og vi sto alle igjen på perrongen. Det var i grunnen ikke så rart, vi hadde fått helt uriktige opplysninger om når det gikk, hvor det skulle og hva det kostet.”

Sven Egil Omdal med en klar og tydelig kommentar i Stavanger Aftenblad og Adresseavisen om prosessene rundt behandlingen av lyntog.
  MER >

Prosjektbilde 1  
Høyhastighetsbaner – miljøvennlig, effektivt, lønnsomt
03.06.2013
Dobbeltsporet høyhastighetsbaner i flerbrukskonsept for person- og godstransport, langdistanse- og regionaltog, med et tett nett av stasjoner i alternerende stoppemønster, vil være driftsøkonomiske lønnsomme, skriver Ivar Vågen i TenkGrønnBane2025 i innlegg i Finansavisen 31.05.2013 . Hva hindrer da fornuftige løsninger, spør han?   MER >

 
Ordføreropprop om høyhastighetsbaner
03.06.2013
48 ordførere har gått sammen om et felles opprop til Stortinget om høyhastighetsbaner.
De ber om at Stortinget følger opp sine fremsynte vedtak om høyhastighetsbaner i flerbrukskonsept i 2009 nå følges opp, og henviser til Deutsche Bahns grundige og detaljerte utredning som et godt grunnlag for dette.   MER >

Prosjektbilde 1  
Økonomiprofessor Noreng kritiserer Jbv sin lyntogutredning
29.05.2013
Øystein Noreng, professor emeritus i økonomi ved Handelshøyskolen BI, har foretatt en egen gjennomgang av Jernbaneverkets lyntogutredning, og utarbeidet et notat med tittel: ”KRITISK SYN PÅ JERNBANEVERKETS UTREDNING OM HØYHASTIGHETSBANER”. Dette er sendt bl.a. Stortingets Transport- og kommunikasjonskomité, med flere.   MER >

Prosjektbilde 1  
Kronikk i BT: Få Haukelibanen på skinner. Den bør bygges.
23.05.2013
”Man kan tvile på mye, men én ting kan man være ganske sikker på: Haukelibanen bør bygges, ” skriver Eirik Glambek Bøe, Anders Waage Nilsen og Endre Tvinnereim i dagens kronikk i Bergens Tidende.   MER >

Prosjektbilde 1  
Naturvernforbundet: 4 - 5 ganger mer vei enn jernbane i NTP
14.05.2013
De neste fire årene startes det opp bygging av fire–fem ganger så mye ny motorvei som ny jernbane i Sør-Norge. Motorveiene bygges parallelt med jernbanen og vil føre til at toget taper kampen om passasjerene.

Den store skjevheten i regjeringens samferdselpolitikk framgår av regjeringens forslag til Nasjonal transportplan. Dette er galt veivalg på flere plan, mener Naturvernforbundet.   MER >