Tips en venn    aaAA |  SIDEKART

Tips en venn

Du kan tipse andre om artikkelen ved å sende en e-post.
Felt som er markert med stjerne (*) må fylles ut. Klikk "Send tips" når du er ferdig.

For å sende til flere mottakere: separer adressene med komma.

Mottaker: *
Avsender: *
Kommentar:
 
Sikkerhetssjekk: *
(Skriv inn summen)
 
Prosjektbilde 1
Uforståelig at Norge satser på forurensende fly framfor lyntog
«Å motvirke klimaendringer er ofte en komplisert affære, men noen beslutninger er enkle. Som å ikke bygge en tredje rullebane på Gardermoen.»

«…tre av ti reisende, både i rushen og ellers, flyr på bare fem ruter. Hvert år flyr 8,5 millioner passasjerer fra og til Trondheim, Bergen, Stavanger, København og Stockholm. Jeg synes også at det er viktig med gode forbindelser til disse byene, men i luftlinje er det under 500 kilometer til hver av dem. Nordmenn flyr allerede nå mest innenlands av alle europeere – fire ganger så ofte som svenskene, nummer to på lista. Innenlandsreising må da kunne gjøres annerledes?»

«Det er uforståelig at vi i et av verdens rikeste land ikke får til å lage bare én lyntoglinje mellom to storbyer, men setter inn alt på forurensende fly», skriver forsker Franz-Jan Parmentier ved UiO i Klassekampen 19.102018.
Les innlegget i sin helhet via denne linken til Klassekampens oppslag (krever innlogging), via denne faksimilen fra oppslaget i Klassekampen eller med kun teksten i pdf her. 
Det kan tilføyes Deutsche Bahn Internationals utredning for Norsk Bane viste at høyhastighetsbaner i flerbrukskonsept for person- og godstrafikk Oslo - Bergen, Haugesund, Stavanger og Oslo - Trondheim, Ålesund vil gi frakt- og billettinntekter som dekker drift og vedlikehold av tog og baner, samt nedbetaling av investeringene i løpet av 30 år. Liknende vil trolig gjelde også andre strekninger i Norge og mot Sverige.
 
Utredningen viste reisetider på 2 1/2 time mellom endestasjonene, inkludert stopp underveis. Frakttiden for godstrafikken blir 5 - 6 timer til Oslo, over natta til kontinentet. Traseene er planlagt med mange stasjoner og vil bety minst like mye for alle tettstedene underveis som for endepunktene.
 
For bare de to nevnte banene ble reduksjonen av klimautslipp beregnet til 1,5 mill tonn CO2 årlig. For et helt nasjonalt nett vil trolig virkningene være to til tre ganger høyere.