Last ned kronikken her: http://www.dagsavisen.no/stavanger/kronikk-stavanger-og-rogaland-m%C3%A5-p%C3%A5-banen-lyntogbanen-1.689281
 
Noen få utdrag:
 
Norge er et land som er skapt for skinnegående transport. 
 
Vi reiser innenlands som om vi var 50 millioner. 
 
Mellom Oslo og Vestlandet (Bergen, Haugesund og Stavanger) har vi hver dag cirka 80 flyavganger hver retning. Oslo–Stavanger og Oslo–Bergen er blant Europas 10 mest trafikkerte innenriks flyruter.
 
Transportbehovet vårt medfører i tillegg til persontransporten cirka 10.000 trailerturer på mer enn 150 kilometer hver dag. En enorm slitasje og belastning for miljøet og veiene våre.
 
 
Mye tyder på at Norge er ypperlig egnet for en storsatsing på lyntog mellom Bergen, Haugesund, Stavanger og Oslo. Dagens trafikkgrunnlag mellom disse byene alene gjør at det er lønnsomt å bygge en ny høyhastighetstrasé over Haukeli. I tillegg kommer trafikkgrunnlaget fra alle de mindre stoppestedene langs traseen.
 
Norsk Bane AS har i mer enn 20 år utarbeidet detaljerte planer for hvordan et slikt visjonært prosjekt kan gjennomføres. Det er nå på tide at politikere i de store byene, på Stortinget og i regjeringen for alvor ser nærmere på Norsk Bane sine forslag. Det ligger store muligheter for miljøet og samfunnsutviklingen i investering i en lyntogbane over Haukeli. For ikke å glemme samfunnsøkonomi og effektivisering.
 
 I Venstre lurer vi på hva vi venter på, med utålmodighet. Vi kommer derfor til å jobbe for at Stavanger, Haugesund, Bergen og Oslo kommer på banen, lyntogbanen. Uten de store byene som lokomotiver vil ikke lyntogvisjonen realiseres.
 
Illustrasjon: Erik Hammer. Kilde: www.venstre.no