Som kjent engasjerte Norsk Bane i 2008 Deutsche Bahn International (DBI) til en utredning om mulige høyhastighetsbaner i Norge. DBI anbefalte høyhastighetsbaner i et flerbrukskonsept for langdistanse-, regional-/InterCity- og godstrafikk, med mange stasjoner. De kom til svært positive resultater, blant annet reisetider på om lag 2 ½ time mellom Oslo og de største byene i Sør-Norge, grunnlag for flere avganger per time og retning og for et finmasket stasjonsnett, store klimagevinster og frakt- og billettinntekter som ville dekke både drift og vedlikehold av tog og baner og nedbetaling av investeringene i løpet av 30 år. 

Dette ga uttelling i Nasjonal transportplan (NTP) 2010 – 2019, hvor det ble vedtatt at videre utredninger «skal ha bygging av høyhastighetsbane som siktemål» og at «det spesielt bør arbeides videre med konsepter for fler­bruks­baner». I Jernbaneverkets oppfølgende utredning ble imidlertid godstrafikken utelatt, likeså mesteparten av regionaltrafikken. Det ble regnet med en nedgang i flytrafikken på bare 45 %, og lagt inn mange, diskutable premisser. Dette påvirket både klimaeffekter og lønnsomhet, og et negativt inntrykk fra den utredningen fikk dessverre feste seg hos mange. 

Uansett er begge utredningene er nå over 10 år gamle, og det er behov for en oppdatering. Kommer et nytt og høy­kompetent internasjonalt selskap til noenlunde tilsvarende konklusjoner, bør det vekke oppmerksomhet og gi grunnlag for nye politiske beslutninger.

I april 2023 inngikk Norsk Bane en intensjonsavtale med det spanske konsulentselskapet Sener om en ny og oppdatert utredning av Vestlandsbanen over Haukeli. Den dannet grunnlag for søknader til fylkeskommuner, kommuner og næringsliv langs traséen om å bidra til finansiering av utredningen.

Det var bred, positiv interesse for å bidra til finansieringen av utredningen. I nesten alle kommunene som stilte opp, var vedtakene om dette enstemmig eller med svært stort flertall. Utredningen ble satt i gang i juli 2023 og blir nå altså ferdig til midten av november 2024.

Målt etter global omsetting, var Sener i 2021 blant de 20 største europeiske selskapene innen ingeniørfaglige konsulenttjenester. Selskapet arbeider også med miljøteknologi, romfart og forsvar i tillegg til infrastruktur og drift for fly, biler, skip og tog. Sener har høy kompetanse og lang erfaring fra planlegging, analyse og oppfølging av alle typer banebygging, og har jobbet svært mye med høyfartsbaner. Spania har i løpet av de siste 30 år bygd nesten 400 mil med høyfartsbaner, det nest største nettet av høyfartsbaner i verden (etter Kina), og Sener har medvirket i nesten alle prosjektene, i tillegg til prosjekt i flere andre land.

Resultatene fra den nye utredningen om Vestlandsbanen vil være svært interessante også for andre mulige strekninger i Norge og til våre naboland, og for debatten om utviklingen av jernbanen i Norge generelt. Vi ønsker Sener velkommen til Norge i november.

--------------

Bildet viser et spansk høyhastighetstog av typen S102 ved Alora, noen mil nord for Málaga.