Lyntogfora skriver blant annet: "Jernbanens store økonomiske, miljømessige og samfunnsmessige potensial ligger i konkurransekraftig langdistansetrafikk. Når Jernbanedirektoratet og Bane NOR overser dette, og stor grad behandler jernbanen som en slags utvidet T-bane rundt Oslo og noen av de større byene, gir det dessverre langt dårligere resultat og måloppnåelse for jernbanen og samfunnet enn det som ellers ville vært mulig. Høyhastighetsbaner i et flerbrukskonsept for både langdistanse-, regional- og godstrafikk vil være et viktig bidrag til å nå måla i NTP 2022 – 2033 om gode bo- og arbeidsmarkedsregioner, økt konkurranseevne for næringslivet, nullvisjon for drepte og hardt skadde i trafikken, oppfyllelse av Norges klima- og miljømål, kostnadseffektiv transportpolitikk og vekt på samfunnsøkonomisk lønnsomhet og måloppnåelse."
Les hele høringsuttalelsen her.
Kartutsnittet viser mulige reisetider til og fra Oslo, men er begrenset til en mindre del av Østlandet. Se her for hele kartet.