Takket være tilskudd fra Grensekomiteen Østfold-Värmland, Østfold fylkeskommune, Indre Østfold Regionråd og Indre Østfold Utviklingsfond kunne Norsk Bane AS i 2011 engasjere Deutsche Bahn International [1] til fase 1 av utredningen om høyhastighetsbanen Oslo – Stockholm.
Som i tidligere utredninger har Deutsche Bahn International fått bistand fra svenske Vectura AB til beregningen av bygge- og driftskostnader. I tillegg har Vecturas kunnskaper om det svenske banenettet og om utviklingsplanene for dette nettet stor betydning for denne høyhastighetsutredningen.
Utredningens fase 1 er begrenset til å vurdere aktuelle trasékorridorer for høyhastighetsbanen og foreta en siling. Dernest å utarbeide et detaljert forslag for en trasé fra et passende avgreningspunkt ved Ski via indre Østfold til grensa mot Sverige, selv om silingsprosessen skulle konkludere med en annen anbefaling for høyhastighetsbanen Oslo – Stockholm enn gjennom indre Østfold. Et slikt traséforslag vil uansett ha betydning for utviklingen av jernbanenettet i Norge.
I fase 2 tar en sikte på å fullføre undersøkelsene. Det inkluderer et detaljert traséforslag for hele strekningen Oslo – Stockholm, trafikkprognoser for gods- og persontrafikk, forslag til driftsprogram, kalkyler av anleggskostnader og driftsøkonomi, samt bedrifts- og samfunnsøkonomisk lønnsomhetsanalyse.
Norsk Bane AS er glad for muligheten til å kunne utrede høyhastighetsbanen Oslo – Stockholm og håper utredningens fase 1 vil kunne gi grunnlag for en snarlig oppfølging med utredningens fase 2.
[1] Deutsche Bahn International GmbH er Deutsche Bahns heleide datterselskap som tar seg av Deutsche Bahns plan- og analyseaktiviteter i utlandet.
Bildet er tatt ved Spydeberg, fra boligområdet ved Lundeby mot boligområdet Lundsåsen (til venstre) og gården Lund (til høyre). I dette området og fram mot gården Løken (i bakgrunnen) foreslår Deutsche Bahn International en trasé for høyhastighetstog, i kulvert (betongtunnel) sør for boligene til venstre. Reisetida mellom Spydeberg stasjon og Oslo S vil kunne komme ned i 18 minutt med ett opphold underveis.