OSLO – TRONDHEIM/ÅLESUND
Oppdatert resultatrapport Oslo – Trondheim/Ålesund, via både Hamar og Gjøvik.
I 2009 var det bare traseen Oslo – Trondheim via Hamar som var ferdig utredet. I 2011 ble også rapporten om forgreiningen til Møre og Romsdal ferdig. I forbindelse med ferdigstilling av utredningen også via Gjøvik, med sammenkobling av banen via Hamar ved Moelv, ble det utarbeidet en oppdatert resultatrapport for hele sambandet.
Oppdatert resultatrapport av 03.01.2012 kan lastes ned her. (3,0 MB).
Her finnes bl.a. reisetider og forslag til ruteopplegg, trafikkprognoser for gods- og persontrafikk, kalkyler av bygge- og driftskostnader, samt bedrifts- og samfunnsøkonomiske lønnsomhetsanalyser.
Trasérapport for Møre og Romsdal, ved forgreining Dombås – Ålesund
09.02.11 ble Oslo – Trondheim supplert med rapporten for Møre og Romsdal ved forgreiningen Dombås – Ålesund.
Hele rapporten i lav oppløsning kan lastes ned her (7,3 MB).
Hele i rapporten i høy oppløsning kan lastes ned her (21 MB).
Trasérapport Ringsaker - Lillehammer
23.12.11 ble trasérapport som beskriver den anbefalte linjeføringen for strekningen Ringsaker – Lillehammer levert.
Trasérappporten kan lastes ned her. (14 MB)
Trasérapport Oslo - Hadeland - Gjøvik - Moelv
14.01.12 ble trasérapporten for høyhastighetsbanen Oslo – Hadeland – Gjøvik – Moelv levert. Den inngår som en del av utredningen av et høyhastighetsnettverk mellom Oslo og Trondheim / Ålesund, og beskriver anbefalt linjeføring. Sammenkoblingen ved Moelv med banen via Hamar gir også en interessant ringbane rundt Mjøsa. Det er videre utredet en forgreining Nord for Harestua via Jevnaker til Hønefoss/Bergensbanen.
Trasérapporten kan lastes ned her. (25,8 MB)
Trasérapporter for øvrige deler av dette sambandet ferdigstilles etter hvert som finansiering for det kommer i orden.
Lyntogforum Møre og Romsdal har også fått utarbeidet et interessant og oversiktlig informasjonsnotat som kan anbefales, om grunnlaget for høyhastighetsbaner i Norge og planene DBI har utviklet for dette.